Skip to main content

Inzet zorgrobot Tessa.

Zorgbegrip is gestart met het gebruik van robot Tessa in de wijkverpleging. De eerste vijf Tessa’s zijn deze week in gebruik genomen.

Zorgbegrip en Tinybots hebben een selectietool ontwikkeld waarmee bekeken kan worden of Tessa in de situatie van de cliënt past. Tessa wordt ingezet bij een cliënt die zonder begeleiding moeite heeft met eten, drinken, medicatie, aan- en uitkleden, of persoonlijke verzorging, maar dit in principe fysiek wel kan. Deze cliënt heeft zorg nodig door een cognitieve beperking. Er is voor gekozen om juist in de huidige corona-situatie met behulp van de robot deze begeleiding te kunnen bieden op een manier die eenvoudig, prettig en veilig is. In deze tijd kan Tessa nog meer toegevoegde waarde bieden omdat cliënten niet meer naar dagbestedingen of eetpunten kunnen en er soms wat minder zorg langs komt.

Zorgrobot Tessa

Het is aangetoond dat Tessa helpt bij het vergroten van de zelfredzaamheid. Ook is het verkleinen van de eenzaamheid een belangrijk aspect. Zorgbegrip geloofde in de impact van Tessa om zo doelmatige zorg te bieden en positieve gezondheid te ondersteunen. In samenwerking met Tinybots en met hulp van een subsidie van het RVO is dit project gestart.

Tessa is een sociaal robotje dat berichten uitspreekt, herinneren geeft, vragen stelt en muziek afspeelt. Dit wordt ingesteld door de mantelzorger en/of zorgverlener. Op deze manier biedt Tessa structuur en activeert ze de cliënt voor verschillende activiteiten. Zo kan de cliënt weer meer zelf. Tessa is een hulpmiddel, net als een rolstoel, maar dan voor cognitieve ondersteuning. Het robotje wordt inmiddels ingezet door meer dan 75 zorgaanbieders om zorg te kunnen bieden aan hun cliënten.

Digitaal als het kan.

Dat Tessa effectief is, blijkt uit meerdere onderzoeken en uit de officiële erkenningen die ze heeft ontvangen van VGZ en het Zorginstituut Nederland. Deze effectieve vorm van ondersteuning sluit uitstekend aan bij de doelstellingen van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), dat onder meer streeft naar ‘Digitaal als het kan’ en 50% hybride zorg voor de cliënten. Het IZA – Passende Zorg Programma van het Zorginstituut Nederland geeft daarom prioriteit aan het verder opschalen van Tessa.

Robot Tessa bewezen technologie.

Robot Tessa heeft kortom een grote stap gemaakt en is nu dus officieel een bewezen technologie voor de wijkverpleging. Dit betekent dat ook de verzekeraars en zorgkantoren Tessa zien als een bewezen en zinvol onderdeel van de wijkverpleging. Uit onderzoeken van onder andere Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Fontys en Vilans bij circa 14 zorgaanbieders blijkt dat Tessa cliënten helpt om zelfredzamer te zijn op geïndiceerde zorgvragen.

Het was trouwens al mogelijk voor zorgaanbieders om de inzet van Tessa vergoed te krijgen door speciale afspraken te maken. Maar nu hebben de meeste grote verzekeraars haar ook standaard opgenomen in het inkoopbeleid voor de wijkverpleging voor 2025. Zo hebben CZ en Zilveren Kruis-Achmea nu ‘een robot voor dagstructuur’ standaard opgenomen voor de wijkverpleging.

Steunend maatje

Tessa is dus een werkzame sociale robot, die cliënten in de thuiszorg helpt om zelfredzamer te zijn. Duizenden cliënten in de wijkverpleging worden al geholpen door Tessa bij hun zorgvragen. De slimme robot biedt zorgverleners een nieuwe manier om mensen met een cognitieve beperking, zoals dementie, te helpen. Cliënten ervaren Tessa als een steunend maatje, wat hun zelfstandigheid verhoogt en ook zorgt voor minder belasting van mantelzorgers. De cliënt kan bijvoorbeeld opdrachten geven aan Tessa of de robot neemt zelf het initiatief door een instructie of vraag te stellen.

Wat Tessa zegt wordt ingesteld door de zorgverlener, mantelzorger en soms door de eindgebruiker. Het is ook mogelijk om reacties terug te zien of signalen met reacties te sturen naar andere systemen. Tessa wordt ingezet als onderdeel van de zorg en integreert met het zorgproces, bijvoorbeeld met het cliëntendossier (ECD) of andere oplossingen rond de cliënt. Zo kan Tessa de gebruiker helpen om zelfredzamer te zijn.

Meer weten?

Meer weten over Tessa of over onze andere digitale hulpmiddelen? Mail Valery Luttik, wijkverpleegkundige. Email: valery.luttik@zorgbegrip.nl

Chat openen
👋 Hey! Kunnen we je helpen?
Stuur ons dan gerust een whatsappje; wel zo makkelijk en we staan je graag te woord!